• 22. 10. 2018

Vyplatí se nám to vůbec?

Jaká je motivace jezdit více veřejnou dopravou?

Chtěl jsem o víkendu zmapovat nějaké nové odpadkové lokality. Spojím příjemné s užitečným, řekl jsem si, a tak jsem to doma podal jako rodinný výlet vlakem :). Jelo nás šest, dva dospělí, tři děti a pes. Toho už také počítáme do rodiny a hlavně, ve vlaku taky platí. Zastávku máme kousek od domu, tak 5 stanic do nového neznámého lesa bylo, co by kamenem dohodil.

Sympatický pan průvodčí ani netrval na košíku u psa, který jsme sice měli připravený, ale naše Dori ho nesnáší. "Tak, kam to bude?" "Do Mokrovrat a zpět." "Tak to vám dám nějakou výhodnou cenu!" A začal ťukat do toho svého jízdenkového přístroje... "Tak 187 Kč to bude." Hmm, zaplatil jsem, ale pak se mi to rozleželo a začal jsem počítat.

Kdybychom vyrazili autem, je to nějakých cca 40 km tam i zpět. Při spotřebě kolem 6 -7 litrů projedu necelé 3 litry paliva, při ceně okolo 33 Kč za litr jsme stále někde pod stovkou Kč za celý výlet. Dává to smysl???

Asi před týdnem jsem viděl na internetu předvolební debatu (komunál a senát), kde přesně toto řešili. Politici hlásali hesla typu, "Uděláme zvýhodnění pro rodiny a důchodce. Dopravu více přesuneme na koleje, budeme motivovat lidi k cestování MHD a vlakem v ohledu na životní prostředí!" A podobné krásné sliby. Tak budu schválně sledovat, jestli alespoň něco z toho se začne dít.

Momentálně bych odpověděl na otázku, jaká je motivace jezdit veřejnou dopravou, resp. méně autem asi takto: "Co se týče finanční stránky, moc velká zrovna ne. Jako u všeho eko-bio si za tento nadstandard připlatíte, takže můžete mít alespoň dobrý pocit, že částečně šetříte přírodu." Jinak samozřejmě i ty vlaky (na naší trase) jezdí na naftu, ale aspoň pojmou více pasažérů (o té slunné neděli bylo docela plno). Každopádně, i tak napíšu dotaz na příslušná místa (Ministerstvo dopravy a ČD), jak to vidí do budoucna.

Čistší cestování všem přeje

FOR4EST